U bevindt zich hier:

  • Home
    • Highway Crime Corridor A1-E30 (CCE30)

Autobaan A1-E30

De E30 als aan- en afvoer van criminaliteit, internationale oorzaken met nationale gevolgen”

“Highway E30 Crime Corridor, international causes with national consequences”

 

Graphic1.tif

 
     
 

“Crime Corridor E30”

 
     
 

Germany – Poland – Netherlands

 
     

Project R&D team RPC/Regional College

     

crimi.jpg200905041807_auto-drugskoeriers-gaat-over-de-kop-na-wilde-achtervolgingDG_9930845_9930845_1326962b overvallen – illegale handel/smokkel – drugs – wapens – mobiele banditisme

Uitvoering: Stichting Nederland Alert, CCE30 project.

Projectthema: Van ongebruikelijk naar verdacht.

Het CCE30 project is onderverdeeld in twee stromingen:

-

“Fight against fraud” met als projectnaam FINCE30

-

“Fight against crime” met als projectnaam FENCE30

De E30, in Nederland de A1 genaamd, is een van de belangrijkste Oost – West autowegtrajecten aangaande vervoer van personen en goederen. Hierbij vormt deze transportroute een verbinding tussen verschillende belangrijke havensteden, zoals Rotterdam, Amsterdam, Hamburg, Bremen, Rostock en Gdansk. Wetenschappelijke studies en operationele ervaringen tonen aan dat de E30 als aan- en afvoerroute functioneert voor vele vormen van criminaliteit en fraude.

Het CCE30 projectdoel is het door studies verkrijgen van inzicht in aard en omvang van deze criminaliteits- en fraude vormen en het verbeteren van de effectiviteit en efficiëntie van de controles op en langs de E30.

Illegaliteit in goederen of personenverkeer zijn doorgaans te herkennen doordat bewegingen worden waargenomen die afwijken van het gebruikelijke. Noodzakelijk is dat men op de hoogte is van de gebruikelijke gang van zaken binnen een branche of sector van de economie. Overdracht van kennis van experts in de branches is dan onontbeerlijk, immers zij weten als geen ander wat gebruikelijk is.

Door handhavings- en opsporingsdiensten zoals Politie en KMAR wordt vaak op “verdacht” gedrag van personen gelet en op de directe context, soort auto, type persoon, ontmoetingsplek criminelen, etc. Deze methode berust vaak op Fingerspitzengefühl van de functionarissen. Controlerende instanties zoals Douane/Zoll (DE) letten meer op goederenbewegingen en hebben vanuit fiscaal en niet-fiscaal oogpunt veel kennis op dit terrein. Zo kijkt iedere organisatie vanuit eigen oogpunt en is er – buiten incidentele gezamenlijke controles - nauwelijks sprake van samenwerking.

Herkenning van wat afwijkt van het gebruikelijke kan aanzienlijk verbeterd worden door een betere samenwerking tussen overheidsdiensten in samenwerking met wetenschappelijk onderzoek en kennisdeling van private partijen, zoals o.a. Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit, Bond van Verzekeraars en Transport en Logistiek Nederland. Het delen van expertise en kennisoverdracht staat hierbij centraal.

Het CCE30 project ontwikkelt en begeleidt effectievere en efficiëntere opsporings- en controle methoden waarbij de E30 van Nederland naar Polen als businesscase dient. Een frequentere themagerichte controlecyclus op personen en goederen met een verbreed kennisniveau bij controlerende ambtenaren zijn de noodzakelijke voorwaarden uitvoeren van dit bredere concept.

In het onderstaande overzicht geven de verdeling aan tussen object en subject gerichte criminaliteits vormen ondersteund door wetenschappelijke onderzoeksvraagstukken en gewenste projectresultaten.

Europese weg 30

Europese weg 30

Lengte: 5800 km

E30 route.svg

Route in Nederland

 

De Europese weg 30 (E30, de vroegere E8) loopt van Cork in Ierland naar Omsk in het Aziatische deel van Rusland. De E30 sluit aan op de route richting Vladivostok en maakt hiermee deel uit van een transcontinentale verbinding. In totaal heeft deze verbinding een lengte van 12.000 km.

Inhoud

·

1 Plaatsen langs de E30

·

2 Lokale nummering

·

3 Verloop van de route

Plaatsen langs de E30

Ierland

·

Cork

·

Waterford

·

Wexford

·

Rosslare

Vervolgens met de veerboot naar het Verenigd Koninkrijk

Verenigd Koninkrijk

·

Fishguard

·

Swansea

·

Cardiff

·

Newport

·

Bristol

·

Londen

·

Colchester

·

Ipswich

·

Felixstowe

Route onderbroken

Nederland

·

Hoek van Holland

·

Den Haag

·

Gouda

·

Utrecht

·

Amersfoort

·

Apeldoorn

·

Deventer

·

Hengelo

·

Oldenzaal

·

De Lutte

Duitsland

·

Osnabrück

·

Bad Oeynhausen

·

Hannover

·

Braunschweig

·

Maagdenburg

·

Berlijn

·

Frankfurt an der Oder

Polen

·

Świebodzin

·

Poznań

·

Warschau

Wit-Rusland

·

Brest

·

Minsk

Rusland

·

Smolensk

·

Moskou

·

Rjazan

·

Penza

·

Samara

·

Oefa

·

Tsjeljabinsk

·

Koergan

·

Isjim

·

Omsk

Lokale nummering

De E30 volgt deze nationale routes:

Ierland

·

N25 Cork - Rosslare Europort

Verenigd Koninkrijk

·

A487 Goodwick - Fishguard

·

A40 Fishguard - Carmarthen

·

A48 Carmarthen - Llanelli

·

M4 Llanelli - Swansea - Cardiff - Bristol - Slough

·

M25 Slough - Brentwood

·

A12 Brentwood - Ipswich

·

A14 Ipswich - Felixstowe

Nederland

·

N211 Hoek van Holland - Den Hoorn

·

A4 Den Hoorn - Den Haag

·

A12 Den Haag - Utrecht

·

A27 Utrecht

·

A28 Utrecht - Amersfoort

·

A1 Amersfoort - Borne

·

A35/A1 Borne

·

A1 Borne - De Lutte

Duitsland

·

A 30 Gildehaus - Löhne

·

B 61 Löhne - Bad Oeynhausen

·

A 30 Bad Oeynhausen

·

A 2 Bad Oeynhausen - Hannover - Maagdenburg - Dreieck Werder

·

A 10 Dreieck Werder - Dreieck Spreeau

·

A 12 Dreieck Spreeau - Frankfurt (Oder)

Polen

·

DK2 Świecko - Świebodzin - Nowy Tomyśl

·

A2 Nowy Tomyśl - Poznań - Stryków

·

DK14 Stryków - Łowicz

·

DK2 Łowicz - Warschau

·

DK2/DK8 Warschau

·

DK2 Warschau - Siedlce - Biała Podlaska - Terespol

Wit-Rusland

·

M1 Brest - Minsk - Vorsja

Rusland

·

M1 Smolensk - Moskou

·

M5 Moskou - Ryazan' - Penza - Samara - Oefa - Tsjeljabinsk

·

M51 Tsjeljabinsk- Kurgan - Omsk

Verloop van de route

·

Hemelsbreed is het van Omsk in Siberië tot Cork in Ierland ongeveer 5100 km, maar de echte lengte van de weg is ongeveer 5800 km. Deze lengte is verspreid over 7 landen, waarvan het grootste gedeelte door Rusland en het kleinste gedeelte door Ierland gaat.

·

De E30 loopt in het Verenigd Koninkrijk (onbewegwijzerd) naar Felixstowe. Hiervandaan vertrekt echter geen ferry meer naar Hoek van Holland waar de E30 zijn route vervolgt. De ferry naar Hoek van Holland vertrekt vanuit het nabijgelegen Harwich en is te bereiken via de A120/E32 vanaf Colchester.

Bron Wikepedia.